הוראות בטיחות לאופנוע ים

20160624_232537-1

ברכותיי כי ביטחת את אופנוע הים בים 2000 במרינה בע"מ אצל ציפס
אתה בעליו הגאים של אופנוע ים.
אופנוע הים שלך יכול לספק לך, למשפחתך או לחברך הנאה וריגושים רבים. ברוכים הבאים למגרש המשחקים הגדול של המדינה – הים.
ההנאה הזו טומנת בחובה גם אחריות רבה לבטיחותך ולבטיחות המפליגים אתך.
החברים שלהם אתה משאיל את האופנוע – ים ומתרחצים אחרים במים. נא פעל בזהירות!!!
ודא שכל אדם שרוכב על אופנוע – ים שלך מבין כיצד לסכנות וכיצד להפעילו. כיצד לשלוט עליו ואת החשיבות ברכיבה אחראית אדיבה וזהירה.
מפעיל אופנוע – ים נושא באחריות לבטיחות המפליגים ויתר המתרחצים בים. האחריות לפי התקנות חלה: גם עליך כבעל כלי השייט.
העבר את הנחיות התפעול והבטיחות למפליגים אתך, תהיה לך חווית רכיבה בטוחה ומהנה.

רישיון משיט: כדי להפעיל אופנוע – ים בישראל חובה עליך להחזיק ב "רישיון משיט" לאופנוע ים מרשות הספנות. הוצאת רישיון משייט לאופנוע ים אפשר לקבל מגיל 16 כרוך בבדיקת בריאות, מבחן עיוני ומבחן שליטה מעשי באופנוע – ים. המבחנים קלים ואפשר להוציא תעודת משיט בזמן קצר.
אין להפעיל אופנוע – ים ללא תעודת משיט בתוקף, גם כשבעל תעודת משיט יושב מאחור. הנוהג באופנוע ים חייב בתעודה בתוקף.

ביטוח: כל אופנוע – ים חייב בביטוח חובה/צד ג'. יש אפשרות להרחיב את הכיסוי הביטוחי לביטוח מקיף להוסיף בגרירה יבשתית ונגרר סקי ואבוב.

טסט (טסט): לאופנוע – ים יש לבצע כל שנתיים (כושר שייט). הבדיקה מתבצעת ע"י בוחן של רשות הספנות בתחנות ובזמנים קבועים במעגנות.

ציוד בטיחות: באופנוע ים חייב כל מפליג לחגור חגורת הצלה, מכנסי מגן, באופנוע ים יהיה נר עשן וראי איתות. בנוסף תעודת משיט רישיון כלי השייט וביטוח. וודא שהם זמינים לשימוש מידי. בנוסף לתקנות קח אתך משרוקית או אמצעי אחר להשמעה קולית. פנס עמיד למים, חבל באורך 40 מטר לגרירה במקרה הצורך.

הפלגה ראשונה: יתכן שביצועיו של אופנוע הים שונים באופן משמעותי מביצועים של אופנו ים אחרים שעליהם רכבת. ודא שאתה מבין את אופן פעולת אופנוע הים לפני שתרכב עליו בפעם הראשונה.
אם עדיין לא עשית זאת, התאמן ברכיבה לבד במקום פתוח ללא תנועת כלי שייט אחרים ושים לב לתגובה כלי השייט. אל תניח שכל אופנוע הים מתנהגים בדיוק באותה צורה, לכל דגם התנהגות שונה בצורה משמעותית.
כמפעיל אופנוע ים אתה השולט עליו ואתה אחראי לפעולתו הבטוחה, אתה אחראי לכך שהמפליגים אתך יחזרו בשלום. אתה גם אחראי לכך שהמשיטים האחרים שלהם אתה נותן את אופנוע הים יקראו את הוראות הבטיחות ויפעלו לפי התקנות. ודא שכל המפליגים אתך יודעים לשחות ומסוגלים לעלות על אופנוע הים מתוך המים.
העלייה על אופנוע הים מתוך מים עמוקים יכולה להיות משימה קשה. התאמן על עלייה על אופנוע ים במים רדודים (בגובה החזה) לפני היציאה למים עמוקים.

תדלוק האופנוע ים: פעל בהתאם להוראות תדלוק כלי שייט. בדוק תמיד את כמות הדלק במיכל לפני היציאה לים ובמהלך ההפלגה. פעל על פי כלל האצבע שלהלן, 1/3 מיכל להפלגה ליעד, 1/3 מיכל הפלגה חזרה, 1/3 מיכל למקרה חירום. אל תישא אתך מכלי דלק רזרבי נוספים או נוזלים דליקים בתוך תאי האחסון או תא המנוע.
דומם תמיד את המנוע לפני התדלוק ולעולם אל תאפשר לאנשים לשבת על אופנוע ים בזמן התדלוק.
זכור שדלק הוא נוזל דליק ונפיץ, אל תעשן ואל תשתמש בלהבה גלויה או ניצוץ בקרבת אופנוע ים.
ציית למגבלות המהירות, כבד את זכויות משתמשי הים האחרים והסביבה. כבעל רישיון משיט וכבעל אופנוע ים אתה אחראי על נזקים הנגרמים לכלים אחרים על ידי השובל של אופנוע הים שלך. אל תאפשר למפליגים אתך לזרוק פסולת לים.

יציאה לים: יש להתעדכן בתחזית מזג האוויר לאזור ומועד השייט, יש להשאיר הודעה בחוף על כיוון ומשך ההפלגה ומועד חזרה משוער. יש לוודא כי נתיב היציאה פנוי משחיינים, כלי שייט, מכשולים ועומק מים מספיק. לרוב אופנוע הים הנעה ישירה, כלומר הפעלת המנוע גורמת לתנועת כלי השיט.
אופנוע הים הוא כלי שייט שאינו מאפשר תיקון תקלות אפילו פשוטות ביותר בלב ים, מומלץ להעדיף הפלגה בחברת אופנוע-ים נוסף. להבטחת קשר עין וסיוע. אין להפליג בעומק מים פחות מ 60 ס"מ. הפלגה בעומק רדוד עלולה לסכן את המפליגים וכלי השייט.
במקרה חירום חובה עליך לעזור לכלי השייט האחרים.

זהירות: הכר את חוף הים שבו אתה מתכונן להשתמש באופנוע-ים, גלים, זרמים, גאות שפל סלעים ומכשולים נסתרים העלולים להשפיע על הבטיחות, לא מומלץ להפעיל את אופנוע-ים בתנאי מזג אוויר קשים וקרים.
וודא שמדומם המנוע מחובר לידך כל זמן ההפלגה ולא קשור לכידון כי במידה ותיפול מהאופנוע-ים המנוע ידומם מיד.
בזמן שהאופנוע בחוף תדאג שהמדומם נמצא אצלך כדי למנוע הפעלה או שימוש ללא אישורך.
הימנע מהתנגשות, שמור תמיד קשר עין עם כלי השייט בסביבה, מתרחצים או עצמים אחרים במיוחד בעת ביצוע פנייה, היזהר מתנאים העלולים להגביל את הראות או לחסום את שדה הראיה שלך.
כבד את זכויותיהם של המפליגים האחרים, שמור תמיד מרחק בטוח. אל תיצור שובל העלול לגרום לתנודה של כלי שייט בסביבה.
אל תקפוץ על שובל ואל תרכב על גלים של כלי שייט אחרים, אל תנסה להתיז מים על אחרים בעזרת אופנוע-ים שלך. אתה עלול לטעות בהערכת מיומנות הרכיבה שלך ולפגוע באחרים.
אופנוע-ים יכול להסתובב בצורה חדה יותר בהשוואה לסירות . אל תבצע פניות חדות במהירות גבוהה, אלה במקרה חרום. תמרונים מסוג זה יקשו על אחרים להבין לאן אתה מפליג או להימנע מלפגוע בך. כמו כן אתה והמפליגים איתך עלולים ליפול לים.
בדומה לכלי שייט גם לאופנוע-ים אין בלמים, מרחק העצירה ישתנה בהתאם למהירות, לעומס, לרוח ולתנאי הים.
התאמן בעצירה בעגינה במקום בטוח והרחק מכלי שייט אחרים כדי שתוכל לאמוד מה המרחק הדרוש לעצור את האופנוע-ים בתנאים משתנים. יתכן שתצטרך לשמור על המהירות או להגבירה על מנת למנוע התנגשות.
זכור תמיד שכאשר ידית המצערת משוחררת למצב סרק, היכולת שלך לשלוט על כיוון תנועת האופנוע-ים יורדת בצורה משמעותית והיא יורדת לגמרי כאשר המנוע אינו פועל. עליך לתת קצת גז כדי שיהי לך היגוי ותוכל לשלוט על כלי השייט. הימנע מביצוע תמרונים חדים כדי לא לאבד שליטה, נפילה או התנגשות. רכב תמיד בצורה אחרית ובטוחה, פעל בהיגיון ובשיקול דעת.
אופנוע-הים שלך מסוגל לפתח מהירויות גבוהות,אני ממליץ לרכב במהירות גבוהה ורק כאשר התנאים מאפשרים זאת, רכיבה במהירות גבוה דורשת רמת מיומנות גבוהה והיא מגדילה את הסיכוי לפגיעות קשות.
הכוחות הפועלים על גוף הרוכבים במהלך פניה חדה. היתקלות בגלים או בשובלם. רכיבה במים סוערים או בעת הנפילה מאופנוע-ים. במיוחד במהירויות גבוהות עלולים לגרום לפגיעה גופנית כולל ושבירת גפיים.
הימנע מביצוע פניות חדות

מים רדודים: בעת התקרבותך לחוף במים רדודים רכב בזהירות ובמהירות נמוכה מאוד. עצירות פתאומיות או פגיעה בקרקעית הים ועלולה לשאוב עצמים קטנים מקרקעית הים ולהתיזם לאחור לעבר אנשים ולגרום לפגיעות גופניות.
משיט אופנוע-ים אחראי וחייב להדריך את המפליגים איתו בנוגע להפלגה ואמצעי הבטיחות.
המשיט והמפליגים חייבים לשבת כהלכה לפני התנעת האופנוע. לפני תחילת ההפלגה ובמהלכה יש להדריך את כל המפליגים כיצד לאחוז בידיות וברצועות המושב הקיימות או כיצד לאחוז במותני המפליג הנמצא לפניהם בצורה בטוחה. בעת רכיבה עם מפליגים נוספים והאצת המהירות באופנוע. בין אם לאחר עצירה מלאה או במהלך תנועתו. האץ תמיד בצורה הדרגתית.
האצה מהירה עלולה לגרום למפליגים לאבד את שווי המשקל או את האחיזה וליפול מהאופנוע. עדכן את המפליגים לפני האצה מהירה או ודא שהם מצפים לה ואוחזים היטב על מנת לא ליפול מהאופנוע.
התרחק מסורג יניקת המים כאשר המנוע פועל. שיער ארוך, בגדים רופפים או רצועות הקשירה עלולים להסתבך עם חלקים נעים ולגרום לפגיעה גופנית קשה או לטביעה. כדי למנוע התנעה בשוגג, נתק תמיד את המדומם כאשר הנוסעים עולים על האופנוע או נמצאים בקרבתו או במהלך הסרת עשבים או לכלוך מסורג היניקה.
לעולם אל תכניס את כפות רגליך אל תוך המים בעת רכיבה על האופנוע כדי לסייע בפניה.

גרירת סקי: גרירת סקי או מתקן אחר מותרת רק באישור רספ"ן, אישור זה ניתן ברישיון השייט ומותנה בכך שהאופנוע מורשה ל-3 רוכבים ובעת הגרירה מושט ע"י המשיט וצופה לאחור. כשמאחור צופה לנגרר. אין לגרור יותר מאדם אחד.
לעולם אל תעמיס את האופנוע יתר על המידה ואל תיקח יותר מפליגים מהמורשה לאופנוע-ים זה. עומס יתר עלול להשפיע על יכולת התמרון, על יציבות ועל הביצועים. הימנע מהוספת אביזרים או ציוד העלולים לפגוע ביכולת השליטה שלך על האופנוע.
הרכיבה עם נוסעים או משיכת אבוב, גולש סקי או ויקבורד גורמות לשינוי התנהגות האופנוע ודורשת מיומנות גבוהה יותר. התחשב תמיד בבטיחות נוסעיך ובאדם הגולש מאחור. השט במהירות הדרושה ופעל בהתאם להוראות הצופה, מהירות ההפלגה בגרירת לא תעלה מעל 15 קשר. אל תבצע פניות חדות, אם הדבר הכרחי שמור על מרחק בטיחות מכלי שייט אחרים מתרחצים או עצמים אחרים.
השתמש בחבל גרירה באורך ובגודל מתאים וודא שהחבל מאובטח כהלכה לאופנוע שלך. אופנוע-ים מסוימים מצוידים ע"י היצרן בהתקן גרירה יעודי. הימנע מהתקנת מוט גרירה מאולתר על האופנוע. נפילה על מוט הגרירה עלולה להיות מסוכנת. אם חבל הגרירה הופך לרופף במהלך פנייה חדה או במהלך סיבוב. הדבר עלול לגרום לפגיעה גופנית קשה. החבל עלול להיכרך סביב הצוואר או הגפיים של הנגרר.
רכב בחכמה ותגיע בבטחה, אתה אחראי על בטיחות המפליגים אתך.

אופנוע הים דמם בלב ים: יש להישאר עליו או בקרבתו, לא לשחות לחוף אלה אם ברור שהאופנוע נסחף לחוף סלעי או לשובר גלים ומסכן את השייטים. אמדן המרחק מהחוף עלול להיות שגוי ובכל מקרה יהיה קל למחפשים להבחין באופנוע מאשר בשחיין שרק ראשו מבצבץ מהמים. יש להשתדל להישאר על האופנוע, טמפרטורת הגוף ושהות ממושכת במים מורידה את חום הגוף ועלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ואפילו מוות, יש להימנע מהוצאת אנרגיה מיותרת. יש לחזור לחוף ממנו יצאת כי שם מחכים לך ושם הרכב, הנגרר והמשפחה. בערפל או בראות מוגבלת יורדים לחוף הקרוב ביותר.

כשאופנוע-ים מתהפך: הוא לא יהפוך את עצמו בחזרה ויחזור למצב פעולה רגיל. המשיט והרוכבים חייבים לדעת כיצד להפכו בחזרה ובצורה נכונה, הוראות הפיכת האופנוע משורטטים על ירכתי האופנוע ויש להפכו רק בכיוון ההוראות אחרת יחדרו מים לתא המנוע וישביתו. וודא שהמנוע דומם לפני שתהפוך את האופנוע בחזרה.
לעולם אל תרכב על האופנוע לאחר נטילת תרופות, שתית אלכוהול או אם אתה מרגיש עייף או חולה.
אופנוע ים הוא כלי שייט בו הרוכב יושב או רוכן, ניהוגו של האופנוע הוא ע"י מוט רוחבי ומכאן הדמיון בינו לבין אופנוע כביש. אופנוע ים מסוגל להשיט עד 3 רוכבים. בישראל נדרש תעודת משיט לנהיגה על אופנוע-ים, שניתן לקבלו מגיל 16 לאחר מבחן עיוני ושליטה מעשית באופנוע.
כיום מונעים אופנועי הים באמצעות מנוע משאבת סילון מים. הפניית האופנוע מתבצעת באמצעות הפניית הכידון המחובר בכבלים למערכת הפליטה בחלקו האחורי של האופנוע.
באופנוע הים יש סכנה ייחודית של פציעות מפליטת סילון המים הנפלט מאחור. פציעות כאלה הן תוצאות של נפילת הרוכב על הגב ונחיתתו ישירות בנתיב סילון הנפלט מהמנוע בלחץ גבוהה.
חובה כי הרוכבים והמשיט ילבשו מכנסי מגן המתאים לסכנות אלה והעשוי להגן בפני פגיעות פנימיות עקב הנפילה ופגיעה מזרם הסילון הנפלט מהמנוע.
יש לזכור כי האחריות על אופנוע הים והשטתו מוטלת על הבעלים של האופנוע ים והמשיט.

—————————————————————————————————–
כתב: צ'יפס